WaST Haaksbergen wast en strijkt tussen ovens in oude bakkerij

WaST Haaksbergen wast en strijkt tussen ovens in oude bakkerij

HAAKSBERGEN – In het verleden werd er gezwoegd en gezweet tussen de hete ovens, nu zorgen wasmachine, droger en strijkijzer voor hoge temperaturen aan de Zeedijk.

De term ‘onooglijk’ is nog te veel eer. Twee dichtgetimmerde garageboxen en een carport. De laatste voorzien van een bord  met de vermelding ‘Van der Linde De echte bakker’. Huisnummer 12B bevestigt dat het de goede ingang is aan de Zeedijk.

Onder de carport leidt inderdaad een deur naar een wasruimte. Ramona Bartelds is daar druk in de weer met het sorteren en labelen van wasgoed. Sinds drie weken haar werk bij WaST Haaksbergen. Het piepjonge bedrijfje bevindt zich nog in de opstartfase. Met vijf cliënten kan Ramona rustig groeien in haar rol. Wordt het drukker, dan staat een flexkracht klaar om bij te springen. De was- en strijkservice moet nog op stoom komen.

Haaksbergen in plaats van Betuwe

Initiatiefnemer is Ruben Badal. De Enschedeër heeft in de Betuwe een goedlopende dagbesteding opgezet, gecombineerd met een zalencentrum. In zes jaar tijd omgeturnd van verlies draaiend met twee unieke activiteiten in het jaar naar een bloeiend bedrijf met 250 evenementen op de kalender.

Badal wilde in de Betuwe uitbreiden met een was- en strijkservice. Ook daar zoeken gemeenten naar partners om dit deel van de huishoudelijke hulp efficiënter en goedkoper uit te voeren. „Ik heb contact opgenomen met HOI Services, dat een soort franchiseformule heeft. In mei vroeg HOI Services of ik zin had om in Haaksbergen, vlak bij huis te beginnen.”

Ver uiteen

Dus leidt hij nu twee sociale ondernemingen op ver uiteenliggende locaties. „Ik heb een heel goed team in de Betuwe”, aldus Badal. Dus stopt hij nu alle energie in WaST. Met grootse plannen, maar wel stap voor stap. Zijn aanpak: „De schouders er even goed onder en een goed team samenstellen.”

Nog deze maand ondergaat de onooglijke gevel een transformatie en komt de naam WaST erop te staan. Ook binnen moet nog veel gebeuren. Overal is nog de voormalige bakkerij terug te vinden. Een muur vol vitrinekasten in de wasruimte, enorme ovens in de strijk- en vouwruimte.

 

Schril contrast

In schril contrast staan de professionele wasmachine en droger die het binnenkomend wasgoed omtoveren in schone stapels. Achter de strijkplank met eveneens een professioneel strijkapparaat staan stapels wasboxen, bestemd voor het transport. Dat gebeurt afgedekt, zodat de buren niet mee kunnen gluren. Hoge kasten vol vakken bieden ruimte voor het gestreken goed.

Ramona Bartelds sorteert vlijtig door. Elke waszak op kleur en materiaal. Maar eerst controleert zij elk kledingstuk of er wel een label in zit. Dat moet zorgen dat elk hemd en elke sok bij de juiste eigenaar terugkomt.

Ramona werkte eerder in de ouderenzorg. Zij is door de SWB aan Badal voorgesteld. „Zij voldeed precies aan het profiel dat ik had opgegeven. En binnen 5 minuten was het voor elkaar”, zegt hij. Zelf is de Haaksbergse dolblij met een baan dicht bij huis. „Ik ben door persoonlijke omstandigheden in een uitkeringssituatie beland. Maar thuiszitten is niks voor mij. Via het UWV ben ik naar de SWB gegaan. De laatste jaren heb ik in Hengelo gewerkt, maar ik was het heen en weer reizen beu.” Nu fietst ze in drie minuten naar haar werk. Ze heeft twee dagen meegelopen in een WaST-franchise in Hezingen om er de kunst van het vak af te kijken.

Zorgachtergrond

„Alle medewerkers hebben een zorgachtergrond”, legt Badal uit. Ook de medewerkster die de planning en administratie op zich neemt, werkte eerder in de zorg.  Zij kampt met knieklachten, maar dat is voor Badal geen probleem. „Zij kan het werk helemaal vanuit huis doen…”

De thuiszorgcliënten komen via de gemeente bij WaST Haaksbergen terecht. In totaal 180 inwoners kregen in het verleden thuis hulp bij de was. Vanwege de financiële problemen van de gemeente Haaksbergen moet dat goedkoper. 

Badal heeft naar eigen zeggen nog wel een ‘commerciële poot’ nodig om ook echt geld te verdienen. Daarvoor wil hij uiteindelijk klanten onder zorginstellingen, bedrijven, maar ook onder particulieren werven. Maar dat is pas de volgende stap, als de WMO-service eenmaal draait

Bron: https://www.tubantia.nl/haaksbergen/wast-haaksbergen-wast-en-strijkt-tussen-ovens-in-oude-bakkerij~a2022943/